Familiebedrijf is nu volledig in handen van zoon Arne
Het moment is logisch, het besluit toch nog onverwacht. Aart Veluwenkamp, grondlegger en naamgever van Aart Camperinbouw, doet een stapje terug. In de maand dat hij de respectabele leeftijd van 65 levensjaren bereikt, maakt de mede-eigenaar bekend van z’n pensioen te gaan genieten. Het familiebedrijf komt daarmee volledig in handen van zoon Arne Veluwenkamp.
“Ik merk dat ik hem langzaam voor de voeten ga lopen. Alles gaat tegenwoordig anders en sneller en ik wil niet de rem zijn op de verdere ontwikkeling”, klinkt het realistisch uit de mond van Aart die ongelooflijk blij is dat het bedrijf in handen van de familie blijft. “Eerlijk is eerlijk, daar zag het eerst niet naar uit. Totdat Arne zeven jaar geleden ineens aangaf dat hij er toch mee verder wilde. Ik zei nog dat het zijn domste beslissing ooit was, maar dat was natuurlijk met een knipoog. Ik ben hartstikke trots.”
Zelf op reis
Toch hoeven de (toekomstige) klanten niet bang te zijn dat ze Aart nooit meer in of rond het bedrijf gaan tegenkomen. Als buurman is hij altijd dichtbij en Aart heeft zelf al aangegeven nog wel wat klusjes te willen blijven doen. Zo regelt hij de verkoop van campers via marktplaats.nl en de verkoop van speciale gordijnen via campergordijnen.nl. “En ik ben altijd bereikbaar voor advies hè…”
“Maar eerst doe ik even helemaal niets”, vervolgt hij. “Ik ben al heel jong begonnen met werken en het is nu goed om bij te tanken. En natuurlijk zelf op reis te gaan. Wat de eerste reis wordt? Tja, Nieuw-Zeeland staat wel hoog op het verlanglijstje. En de eigen camper staat ook al zeven jaar stil, dus… Keuze genoeg!”
De ‘camperverslaving’
Voor de ontstaansgeschiedenis van Aart Camperinbouw moeten we dertig jaar terug in de tijd. Aart kreeg via zijn werkgever – de toenmalige gemeente Heino – de kans mee te doen met een pc-privé project. Als autodidact leerde hij zo al snel dat het internet vele kansen bood voor de handel.
De handel in zelfgemaakte camperbusjes welteverstaan. Daar kwam voor hem alles bij elkaar. Zijn jarenlange ervaring in de auto- en garagewereld en zijn liefde voor de camper. “Mijn vrouw en ik kozen op vakantie altijd voor het gemak van een huisje, maar toen we één keer de camper probeerden, waren we verkocht.”
Het was de start van zijn ‘camperverslaving’ en voor de bouw van camperbusjes, want natuurlijk moest hij het zelf ook proberen om er één om te bouwen. Het merk? Volkswagen. Dat kon niet anders, want het is al jaren zijn favoriete merk. “Op mijn vijftiende werkte ik al in een VW-garage.” En de rest is geschiedenis…
Zonder wrijving geen glans
Het was pionieren, maar zijn uit de hand gelopen hobby groeide uit tot een levenswerk. En een bedrijf dat in alle uithoeken van het land bekend staat om kwaliteit, deskundigheid en een hoge servicegraad. “Het is hard gegaan”, stelt hij zelf ook. Inmiddels prijken de namen van twaalf mensen op de loonlijst en is ook het machinepark door de jaren heen steeds verder uitgebreid. “Onvoorstelbaar hoe snel het tegenwoordig gaat. Een tijdje geleden hebben we een CNC-machine aangeschaft. Waar je vroeger acht uur nodig had voor een vloerplaat, is het nu in de helft van de tijd gemaakt en ligt het er ook al in.”
Het zijn stappen die passen bij de moderne bedrijfsvoering. Aart weet dat het nodig is, maar het druist wel een beetje in tegen de manier waarop hij zelf tegen zaken aankijkt. Hij weet het, het is de leeftijd en de romanticus die in hem schuilt. “Wat ik nog het meest betreur, is dat mijn vader en moeder het niet meer hebben meegemaakt hoe mooi het bedrijf is geworden. Vroeger hadden ze namelijk nog wel wat zorgen over mij. Dus eigenlijk wel jammer dat ik zo laat voor mezelf ben begonnen. En mooi dat Arne er dus wel op jonge leeftijd is ingestapt. Dat maakt me ook echt trots. Dat hij het allemaal zo voortvarend oppakt! Al knettert het soms ook wel eens tussen ons hoor! Zonder wrijving geen glans, dat is zo’n beetje onze lijfspreuk.”
Vrienden van de Belastingdienst
We kunnen gerust stellen dat het fundament voor het succes van Aart Camperinbouw is gelegd door een geweldig team van medewerkers. Maar de grondlegger is zo eerlijk om aan te geven dat ze de tijd mee hebben gehad. “In 2005 veranderde de Belastingdienst de regels. Particulieren konden met een camperbus met grijs kenteken en dus goedkoop rijden. Dat was het ei van Columbus. Daarna was het een soort olievlek. Wie had dat gedacht? Met dank aan onze vrienden van de Belastingdienst!”
Chinese rijsttafel
De reputatie van Aart Camperinbouw reikt ver. Elke klant blijft klant en wordt zelfs een ambassadeur die anderen op het spoor zet van het Heinose bedrijf. De dankbaarheid voor het geleverde werk en de service is soms zo groot dat mensen graag nog iets extra’s willen doen. “De een neemt iets mee van een verre reis, zoals een miniatuurbusje uit Guatemala. De ander maakt hier ter plekke een complete Chinese rijstafel.”
Ze maken ook van alles mee. Een 90-jarige uit Haaksbergen die ondanks zijn hoge leeftijd toch nog een andere camperbus koopt. En er vervolgens ruim na de garantieperiode mee langs de kant van de weg komt te staan. “Houdt de motor er ineens mee op. Zoiets is niet te voorzien, maar we hebben hem opgehaald en naar huis gebracht. En in Heino is de camperbus van een nieuwe motor voorzien. Zonder kosten. Kwam de beste man op mijn verjaardag naar Heino rijden. Kregen alle medewerkers 50 euro in de handen gedrukt en ik zelfs duizend. Niet te geloven toch?
Rudi Buitenkamp