“Je rijdt hier echt van de ene in de andere ansichtkaart

Angela en Martin Budding genieten met de Smallander van prachtige natuur op IJsland

Mocht je bij camperen nog denken aan reisavonturen in pak ‘m beet Frankrijk, Spanje en Portugal, dan moet je eigenlijk eens in gesprek met de medewerkers van Aart Camperinbouw. Ze kijken daar al niet lang niet meer vreemd op als ze een mailtje ontvangen met foto’s uit Afrika. Of een ouderwetse ansichtkaart in de brievenbus met ‘Groeten uit Scandinavië’. Op de grote wereldkaart zijn dus al vele bestemmingen met een vlaggetje gemarkeerd om aan te geven waar de buscampers van Aart allemaal hebben gereden. .

Maar IJsland, dat was een bestemming die op de een of andere manier nog niet voor de hand lag. Totdat we het stel Angela en Martin Budding ontmoetten. In 2019 troffen we elkaar op de beurs in Houten. Ze vertelden over hun droom om in een eigen VW-bus naar de eilandstaat bij de poolcirkel te rijden. Hun enthousiasme werkte aanstekelijk en het kwam tot een deal. De T4 California werd ingeruild voor ons T5-model, de Smallander. De start van hopelijk een mooie, langetermijnrelatie. Hieronder hun eigen verslag van deze bijzondere trip.

Met deze bus gaan we naar IJsland!

“Het was misschien een impulsieve beslissing om de Smallander te kopen. Maar, het voelde zóóóó goed. Deze T5 is net iets luxer: cruise control, airco en het rijdt op basis van Euro5 brandstof. En dan het interieur. Tjonge, dat is perfect. Overal is aan gedacht. Een hoekje uit de keuken (om de stoel beter te stellen en te draaien), koelkast onder de bank en in tegenstelling tot onze T4 een perfect werkende Planar standkachel. We keken elkaar aan en dachten hetzelfde: met deze bus gaan we naar IJsland!”

Land Ahoy!

“In grote lijnen was dit ons stappenplan: we gaan naar IJsland (2018), er komt een andere buscamper (2019) en we vertrekken (2020). Helaas kwam toen een of andere pandemie om de hoek kijken en moesten we ons plannetje uitstellen. Maar dit jaar hebben we onze droomreis dan toch kunnen verwezenlijken. Met recht was het een hele ervaring. Eerst naar Hirtshals in Noord-Denemarken om daar op de boot te stappen. Een overtocht van 3 dagen met een tussenstop van ca. 5 uur op de Faeröer eilanden. En dan eindelijk: Land Ahoy! Vanuit de mist doemt ineens IJsland op. Momentje kippenvel!”

Van grauwe franjepoot tot roodkeelduiker

“In drie weken tijd zijn we door het hele land gecrost. Nee, we hebben zeker niet alleen voor de ringweg gekozen. Sterker nog: op dag 1 gingen we al off-road. Wat een ervaring: smal, mistig, steil, haarspeldbochten, mulle aarde en veel grind en steen. Mooi, spannend en gelukkig bleef alles heel. We hadden veel profijt van onze all terrain banden. Die gaven de extra grip om op de prachtigste plekken te kunnen komen. IJsland is een walhalla voor natuur- en vogelliefhebbers zoals ons. Puffins (papegaaiduikers), harlekijneenden, de grauwe franjepoot, de ijsduiker en roodkeelduiker; het is teveel om op te noemen. Schitterend!”

Veel bekijks met de Smallander

Met de campingcard (€159,-) waren we verzekerd van 28 overnachtingen op aangesloten campings. Helaas gingen de meeste campings pas op 1 juni open en wij waren er al vanaf 25 mei. We konden er wel overnachten, maar de voorzieningen waren nog gesloten. Geen probleem voor ons, want we zijn autark (zelfvoorzienend) en van alle gemakken voorzien. Op die campings kwamen we veel huurbussen en mini-campers tegen. Maar, geen enkele bus kon/kan tippen aan de Smallander. We hadden dan ook veel bekijks.”

Voldoende laagjes kleding

“De weermensen moeten IJsland een ‘amazing experience’ vinden, want in de eerste vier dagen hadden we alle weertypes al meegemaakt. Van mist, kou (4 graden) en regen naar zon, helder en warm (22 graden). Het weer verandert ook heel snel. Net zoals de uitzichten en de omgeving trouwens. Je rijdt hier echt van de ene in de andere ansichtkaart. Gelukkig waren we goed voorbereid op de wisselende weersomstandigheden en hadden we voldoende laagjes kleding mee. Het vergt enige creativiteit om alles praktisch in te pakken, maar het is gelukt. Overigens is het wel een uitdaging om natte regenjassen en broeken te laten drogen in de bus, maar dan biedt de standkachel weer uitkomst.”

Van eind winter naar begin voorjaar

“We hadden het geluk dat we de overgang van eind winter naar begin voorjaar mochten beleven. Eerst was het koud, bleef het hefdak ’s nachts dicht en was er nog weinig begroeiing. Later werd het aangenamer, liepen de struiken uit, bloeiden de lupines en staken kuikens hun hoofd om de hoek. En wat een landschappen! Je valt van de ene in de andere verbazing. Lavavelden, warmwaterbronnen en sulfaatvelden wisselen af met besneeuwde bergtoppen, gletsjers, geisers en heel veel watervallen. Waanzinnig!!! En het mooie is dat je op elk plekje kunt pauzeren, genieten, een theetje kunt maken en lunchen. Je hebt tenslotte je ‘huisje’ bij je!

De Smallander is off-road proof!

“We hebben het rondje IJsland tegen de klok in gedaan. Na aankomst in Seydisfjordur (in het oosten) zijn we eerst naar het noorden gereden. De westelijke fjorden hebben we ook helemaal meegepakt. Dit waren wat ons betreft de mooiste delen van IJsland. Minder toeristisch en prachtige natuur. Dan krijg je in het zuidwesten de hoofdstad Reykjavik en dat mag je zeker niet overslaan. Het zuiden is toeristisch, zeker ‘de gouden cirkel’. In totaal hebben we 6.000 kilometer gereden waarvan zeker enkele honderden kilometers off-road. Dan hoor je alles rammelen, maar er is niets kapot of los gegaan. Echt een superinterieur. De Smallander is wat ons betreft off-road proof! We hebben enorm genoten van deze trip.”

Wil je het hele reisverslag lezen? Kijk dan op http://smallander-op-avontuur.waarbenjij.nu